- Mercedes-Benz EQA 2021: премиальный электрокар в кроссоверной компоновке
- Экстерьер
- Интерьер
- Технические характеристики
- Комплектации и цены
- Старт продаж в России
- Конкурирующие модели
- Электрокроссовер Mercedes-Benz EQA 250: передний привод и 426 км на одной зарядке
- The new EQA.
- Electric athlete in the successful format of the GLA.
- Electro-aesthetics signalise Progressive Luxury.
- Electric character in the interior.
- Electric character in the interior.
- Efficiency is the key factor.
- Standard feature of Navigation with Electric Intelligence.
- Mercedes me Charge.
- Intelligent driving assistance systems.
- Intelligent driving assistance systems.
- Exceptional crash safety.
- Superior level of equipment.
- Instruments with displays specific to Mercedes-EQ.
- EQA trailer & image gallery.
Mercedes-Benz EQA 2021: премиальный электрокар в кроссоверной компоновке
Концерн «Мерседес Бенц» планирует начать массовое производство премиального электрокара Mercedes-Benz EQA 2021 уже в ближайшей перспективе.
Новая модель фирменного ассортимента демонстрирует наличие электронного интеллекта, максимально комфортный салонный интерьер, продвинутые ходовые характеристики и уникальные свойства комплектующей электроники.
В конструкционных и компоновочных особенностях нового электрокара:
- адаптированная платформа фирменного внедорожника серии GLA;
- новейшие дизайнерские и эргономические наработки;
- повышенная энергоёмкость и продолжительность ресурса аккумуляторной батареи.
Экстерьер
В новом облике основателя перспективного модельного ряда присутствуют элементы традиционного фирменного и футуристического кузовного дизайна. На фото в передней проекции Mercedes-Benz EQA образца 2021 года эффектно и презентабельно демонстрирует:
- чёрный глянцевый периметр фронтального остекления;
- ступенчатые боковины крышки моторного отсека;
- блочную компоновку светодиодных блоков головной оптики;
- украшенную крылатым фирменным логотипом фальшпанель радиаторной облицовки.
В оформлении нижнего сегмента аэродинамического передка просматриваются детали спортивного стиля. В наличии – вертикальные диффузоры вентиляции передних дисковых тормозов, оттенённая фигурной накладкой и пластиковым обвесом мелкоячеистая сетка нижнего воздуховода.
Декоративные функции возложены на хромировку верхней накладки и двух поперечных ламелей псевдорешетки радиатора, а также на тщательно продуманное, пропорциональное соотношение волновых и спортивных ступенчатых рельефов.
В менее зрелищном и выразительном профильном ракурсе новый кузов концентрирует внимание:
- на обтекаемом аэродинамическом контуре корпуса с пологой линией дополненной спойлером крыши;
- на контрасте серебристого обрамления и массивных чёрных стоек бокового многоэлементного остекления;
- на клиновидной конфигурации зеркал и компактном формате дверных ручек.
Подтверждением внедорожного статуса электрокара служит вместительный объём колёсных ниш со спицевым рисунком 19-дюймовых алюминиевых композитных дисков.
Намного больше динамики и экспрессии в дизайне кормовой части. В конструктиве преобладают узнаваемые особенности типового для кузовов SUV кроссоверного стиля. В поле зрения – острая кромка оснащённого стоповыми огнями спойлерного козырька, овальная конфигурация наклонного остекления заднего окна и вертикальная плоскость высокой двери багажника.
Среди всего прочего внимание привлекает:
- оригинальная графика соединённых светодиодной перемычкой кормовых фонарей;
- декорирующая хромировка фирменной символики и металлических шильдиков;
- ребристые боковины узкого, слегка выступающего бампера;
- дополненный противотуманной оптикой, вентиляционными выходными диффузорами и накладкой пластиковый обвес.
По мнению участников презентации, очередной, весьма поверхностный, рестайлинг совершенного по многим параметрам электрокара понадобится в удалённой перспективе.
Интерьер
Внутреннее убранство пятиместного салона разработано на базе премиальных отделочных и декоративных материалов. В наличии несколько разновидностей натуральной кожи, эластичный и приятный на ощупь пластик, яркие и выразительные акценты из полированного металла.
- Конструкционная особенность фронтальной панели – это блочная компоновка 12-дюймовой диагонали виртуального приборного щитка с многофункциональным командно-медийным монитором центральной консоли.
- Часть наиболее часто востребованных командных функций сосредоточена на кнопочных блоках спортивного мультируля.
- В комплектации торпедо горизонтальная компоновка сдвоенных вентиляционных воздуховодов и двухрядный пульт с многочисленными аналоговыми активаторами бортовых опций.
В активе новинки полный комплект технического оборудования, расширенные возможности функциональной и комфортосоздающей электроники. За комфортность вождения в плотном транспортном потоке и на высоких скоростных режимах отвечают электронные ассистенты и эффективные во всех отношениях системы безопасности.
Водителю и боковому пассажиру доступен весь перечень посадочного и дорожного сервиса. Пилотные кресла с поперечно-поясничной поддержкой оборудованы несколькими регулировочными точками, контурами вентиляции, вибромассажа и подогрева сидений.
Модель Mercedes-Benz EQA 2021 позиционируется в статусе авто с пятиместным салоном. Высокий тоннель и узкое центральное сиденье заднего дивана со встроенным откидным подлокотником косвенно указывает на его более комфортную и удобную двухместную компоновку.
Учитывая специфику премиального электрокара, объём 500-литрового багажника с ровным полом и широким дверным проёмом можно считать хорошим показателем.
Технические характеристики
На принадлежность нового электрокара к сегменту среднеформатных автомобилей указывают заявленные в отношениях 4761 х 1884 и 1624 мм внешние кузовные габариты. Длина межосевой базы составляет 2873 мм, внедорожные характеристики ограничены высотой клиренса 120 мм.
Новый Mercedes EQA 2021 модельного года приводится в движение двумя асинхронными электродвигателями суммарной мощностью 408 л.с. и пиковой тягой 765 Нм. Источником питания служит модульная аккумуляторная батарея энергоёмкостью 80 кВт/ч. Тест-драйв показал время разгона до первой сотни – 5,1 сек, ограниченную защитным контуром максималку 185 км/ч, длину пробега на одной зарядке до 470 км.
Комплектации и цены
Мерседес EQA 2021 заявлен в безальтернативной базовой комплектации. Цена новинки в рублёвом исчислении стартует от 5,2 млн.
Старт продаж в России
Вследствие стабильно низкого спроса на авто с электрическим приводом, дата выхода в России новинки пока остаётся под вопросом.
Конкурирующие модели
На верхних позициях списка конкурентов прочно обосновались модели: Jaguar I-Pace, Hyundai Kona Electric, Audi e-tron quattro, Volvo XC40, BMW iX3 и их модификации.
Источник
Электрокроссовер Mercedes-Benz EQA 250: передний привод и 426 км на одной зарядке
Концерн Daimler полностью рассекретил компактный электрический кроссовер Mercedes-Benz EQA, производство которого в немецком Раштатте началось ещё в прошлом году. На данный момент модель представлена в единственной переднеприводной модификации EQA 250, но будут и полноприводные.
EQA стал вторым электрическим кроссовером в линейке Mercedes-Benz после поступившего в продажу в 2019 году среднеразмерного EQC, коммерческие успехи которого оказались довольно скромными: на данный момент по всему миру продано около 20 тысяч штук, при этом на американский рынок EQC так и не вышел. Компактный EQA должен стать намного более массовым и вместе с пятью другими электрическими моделями Mercedes-Benz, которые увидят свет в ближайшие два года, помочь концерну Daimler избежать углеродного штрафа в Европе.
Как и EQC, младший EQA — это не полностью оригинальный электромобиль, а конверсия аналога с ДВС, в данном случае кроссовера Mercedes-Benz GLA второго поколения. Платформа MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), на которой построены EQA и ещё не представленный более крупный EQB, – это соответственно производная платформы MFA2 от Mercedes-Benz GLA/GLB с поперечным расположением силового агрегата.
Недостатки такой унификации уже хорошо изучены на примере EQC: высокая масса, отсутствие переднего багажника (он есть почти у всех созданных с чистого листа электромобилей), и маленький дорожный просвет из-за прикрученной к днищу батареи (она хорошо видна на снимках EQA в профиль). Снаряженная масса EQA — 2040 кг, величину дорожного просвета производитель не раскрывает.
Колёсная база у EQA такая же, как у GLA, — 2729 мм, габаритная длина за счёт иного оформления передка и кормы чуть больше — 4463 против 4410 мм. Задняя подвеска — независимая, но привод у единственной на данный момент модификации EQA 250 только передний. Установленный на месте ДВС асинхронный электромотор состыкован с одноступенчатым редуктором и выдаёт максимальные 140 кВт (190 л.с.) и 375 Нм. До 100 км/ч электрический кроссовер разгоняется за 8,9 с, максимальная скорость ограничена на отметке 160 км/ч.
Источник
The new EQA.
Electric athlete in compact format.
EQA 250:
Stromverbrauch kombiniert: 15,7 kWh/100 km;
CO₂-Emissionen kombiniert: 0 g/km.⁶
Electric athlete in the successful format of the GLA.
EQA is the name of the new entry-level model to the all-electric world of Mercedes-EQ vehicles. The electro-aesthetics of its design are indicative of the Progressive Luxury of the Mercedes-EQ brand. Smart assistants support the driver in many areas: for example with respect to accident avoidance, the anticipatory and therefore particularly efficient operating strategy, and Navigation with Electric Intelligence. In addition, the car features various exceptional Mercedes-Benz functions, such as ENERGIZING Comfort and MBUX (Mercedes-Benz User Experience). The EQA is a member of the successful compact car family from Mercedes-Benz. A close relation of the GLA, it delivers all the thrilling characteristics of that vehicle, combined in this case with an efficient electric powertrain. The new EQA is being built in Rastatt (Germany) and Beijing (China). From the spring of 2021, the electric SUV will be available from the European dealerships.
Electro-aesthetics signalise Progressive Luxury.
The EQA features the black panel radiator grille with central star that is the hallmark of Mercedes-EQ. A further distinctive design feature of the all-electric world of Mercedes-EQ vehicles is the continuous light strip at front and rear. A horizontal fibre-optic strip connects the daytime running lights of the full-LED headlamps, ensuring a high level of recognisability both in daylight and at night. The inside of the headlamps is finished to a high level of quality, detail and precision. Blue colour highlights within the headlamp reinforce the signature Mercedes-EQ appearance. The LED tail lamps merge seamlessly into the tapered LED light strip, thus underlining the impression of width in the rear view of the EQA. The licence plate has also been relocated to the bumper. Exclusive to this model are light-alloy wheels in a bi- or tri-colour design, up to 20 inches in size, in some cases with rosé gold-coloured or blue decorative trim.
Electric character in the interior.
An indication of the electric character in the interior of the EQA is provided, depending on the design and equipment line, by a new-style back-lit trim element and rosé gold-coloured decorative trim on the ventilation outlets, seats and the vehicle key. The Edition 1 special model additionally features perforated leather seats, through which blue fabric can be seen. The instruments, with their electric car-specific displays, pick up on the same colour scheme with rosé gold-coloured and blue highlights.
The seating position is high and upright, as is typical for an SUV – making it not only comfortable for getting in and out, but also good in terms of all-round visibility. Utility value was one of the general focuses during development. The rear seat backrest is 40:20:40 split-folding.
Electric character in the interior.
An indication of the electric character in the interior of the EQA is provided, depending on the design and equipment line, by a new-style back-lit trim element and rosé gold-coloured decorative trim on the ventilation outlets, seats and the vehicle key. The Edition 1 special model additionally features perforated leather seats, through which blue fabric can be seen. The instruments, with their electric car-specific displays, pick up on the same colour scheme with rosé gold-coloured and blue highlights.
The seating position is high and upright, as is typical for an SUV – making it not only comfortable for getting in and out, but also good in terms of all-round visibility. Utility value was one of the general focuses during development. The rear seat backrest is 40:20:40 split-folding.
Efficiency is the key factor.
With a Cd value from 0.28, the EQA achieves an excellent result. The frontal area A totals 2.47 m 2 . Among the most important aerodynamic measures are the completely closed cooling air control system in the upper section, the aerodynamically efficient front and rear aprons, a very smooth, almost completely enclosed underbody, specially optimised Aero wheels and specifically adapted front and rear wheel spoilers.
The standard heat pump forms part of the sophisticated thermal management system. With its numerous innovative details, such as the reuse of the waste heat from the electric drive system, the system is configured for exceptional efficiency and thus maximum range. It is also possible to set the pre-entry climate control for the interior of the EQA before starting. This function is controlled directly from the MBUX infotainment system or via the Mercedes me App.
Standard feature of Navigation with Electric Intelligence.
Adding to the general ease of using the EQA on a day-to-day basis is the standard feature of Navigation with Electric Intelligence. This calculates the fastest route to the given destination. On the basis of continual range simulations, the system makes allowance for any necessary charging stops as well as for numerous other factors, such as the topography and the weather. It is also able to react dynamically to changes, for instance in the traffic situation or personal driving style.
Mercedes me Charge.
With Mercedes me Charge, customers have access to what is currently the world’s biggest charging network: this currently comprises more than 450,000 AC and DC charging points across 31 countries. Mercedes me Charge allows Mercedes-EQ customers convenient use of the charging stations of various providers, while they also benefit from an integrated payment function with simple billing processes.
By means of high-quality certificates of origin, Mercedes-Benz guarantees that energy from renewable resources is fed into the grid for charging current sourced via Mercedes me Charge. Mercedes me Charge enables customers to charge at more than 175,000 public charging points throughout Europe; Mercedes-Benz ensures a subsequent offset with green power.
Intelligent driving assistance systems.
Included as standard on board are Active Lane Keeping Assist and Active Brake Assist. In many situations, the purpose of the latter is to prevent a collision by autonomous braking, or to mitigate its consequences. The system is also able to brake for stationary vehicles and crossing pedestrians at typical city speeds. The enhanced functions of the Driving Assistance Package include, for example, the turning manoeuvre function, the emergency corridor function, the exit warning function alerting the driver to approaching cyclists or vehicles, and a warning when pedestrians are detected near zebra crossings.
Intelligent driving assistance systems.
Included as standard on board are Active Lane Keeping Assist and Active Brake Assist. In many situations, the purpose of the latter is to prevent a collision by autonomous braking, or to mitigate its consequences. The system is also able to brake for stationary vehicles and crossing pedestrians at typical city speeds.
The enhanced functions of the Driving Assistance Package include, for example, the turning manoeuvre function, the emergency corridor function, the exit warning function alerting the driver to approaching cyclists or vehicles, and a warning when pedestrians are detected near zebra crossings.
Exceptional crash safety.
The EQA is also a true Mercedes-Benz when it comes to passive safety. On the basis of the robust structure of the GLA, the body of the EQA was adapted to meet the particular demands that face an electric car. The battery sits within a frame made out of extruded sections. This takes on a structural function which until now was handled by the cross members in the underfloor. A battery guard in the front area of the battery is able to prevent the energy storage unit from being pierced by foreign objects. Naturally the EQA also had to go through the brand’s normal and very thorough crash test programme. Stringent requirements for the battery and all components carrying electrical current also apply.
Superior level of equipment.
Included as standard is the intuitively operated MBUX infotainment system (Mercedes-Benz User Experience). MBUX can be individually configured with the help of various options. Key advantages of the system: the powerful computer, brilliant screens and graphics, customisable presentation, full-colour head-up display (optional equipment), navigation with augmented reality (optional equipment), learning software and voice control activated by the keyword “Hey Mercedes”.
Instruments with displays specific to Mercedes-EQ.
The Mercedes-EQ tile in the media display can be used to call up menus relating to charging options, electrical consumption and energy flow. The right-hand display within the instrument cluster is a wattmeter rather than a rev counter. The upper section shows the percentage of power used, the lower section the recuperation. The left-hand instrument can be used to show whether the destination can be reached without an interim charging stop. The colours change according to the driving situation: during a boost process, for example, the display changes to white. Depending on mood, or to match the particular interior, the user has a choice of four different styles. The Progressive variant includes a special Mercedes-EQ colour scheme.
EQA trailer & image gallery.
Join us for a day of driving as our host Leonie von Hase takes the EQA from the city to the beautiful Rhine.
Dennis Heyn goes behind the scenes of Mercedes-EQ and talks to the experts behind the brand’s electric cars.
Future model generations will become a multi-sensory experience with selectable soundscapes and intuitively.
Join Stoffel Vandoorne on his ride in the EQS by Mercedes-EQ on the legendary Circuit de Monaco.
For the first time, the car brand with the star will be part of the first international event of the Esport.
In combination with Mercedes me Charge, the new EQS offers important innovations and services in charge man.
Join us for a day of driving as our host Leonie von Hase takes the EQA from the city to the beautiful Rhine.
Dennis Heyn goes behind the scenes of Mercedes-EQ and talks to the experts behind the brand’s electric cars.
Future model generations will become a multi-sensory experience with selectable soundscapes and intuitively.
Fusing technology, design, functionality and connectivity, the EQS delights both drivers and passengers.
Mercedes-Benz is set to become the exclusive automotive partner of all League of Legends esports events of .
The EQV combines emission-free mobility with impressive driving abilities and high functionality.
26,4–26,3 kWh/100 km.⁶
Product may vary after press date on 22.02.2021.
1 Die angegebenen Werte wurden nach dem vorgeschriebenen Messverfahren ermittelt. Es handelt sich um die „NEFZ-CO₂-Werte“ i. S. v. Art. 2 Nr. 1 Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. Die Kraftstoffverbrauchswerte wurden auf Basis dieser Werte errechnet. Der Stromverbrauch wurde auf der Grundlage der VO 692/2008/EG ermittelt. Weitere Informationen zum offiziellen Kraftstoffverbrauch und den offiziellen spezifischen CO₂-Emissionen neuer Personenkraftwagen können dem „Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch aller neuen Personenkraftwagenmodelle“ entnommen werden, der an allen Verkaufsstellen und bei der Deutschen Automobil Treuhand GmbH unter www.dat.de unentgeltlich erhältlich ist.
4 Angaben zu Kraftstoffverbrauch, Stromverbrauch und CO₂-Emissionen sind vorläufig und wurden vom Technischen Dienst für das Zertifizierungsverfahren nach Maßgabe des WLTP-Prüfverfahrens ermittelt und in NEFZ-Werte korreliert. Eine EG-Typgenehmigung und Konformitätsbescheinigung mit amtlichen Werten liegen noch nicht vor. Abweichungen zwischen den Angaben und den amtlichen Werten sind möglich.
6 Stromverbrauch und Reichweite wurden auf der Grundlage der VO 692/2008/EG ermittelt. Stromverbrauch und Reichweite sind abhängig von der Fahrzeugkonfiguration. Weitere Informationen zum offiziellen Kraftstoffverbrauch und den offiziellen spezifischen CO₂-Emissionen neuer Personenkraftwagen können dem „Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch aller neuen Personenkraftwagenmodelle“ entnommen werden, der an allen Verkaufsstellen und bei der Deutschen Automobil Treuhand GmbH unter www.dat.de unentgeltlich erhältlich ist.
8 Alle technischen Angaben sind vorläufig und wurden intern nach Maßgabe der jeweils anwendbaren Zertifizierungsmethode ermittelt. Es liegen bislang weder bestätigte Werte vom TÜV noch eine EG-Typgenehmigung noch eine Konformitätsbescheinigung mit amtlichen Werten vor. Abweichungen zwischen den Angaben und den amtlichen Werten sind möglich.
Источник